Bullyingul, problemă gravă în școlile din Republica Moldova: forme, efecte și recomandări. Psiholog: „Nu e conflict între egali, e un atac repetat al celui mai puternic”

10/09/2025 -08:43
Imagine

Bullyingul rămâne o problemă serioasă în școlile din Republica Moldova, cu efecte profunde asupra dezvoltării copiilor, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Psihologul Victoria Gonța explică faptul că, spre deosebire de un conflict ocazional între egali, bullyingul este „un atac repetat al persoanei mai puternice asupra celei mai slabe”, cu scopul de a provoca durere, frică sau umilință, transmite IPN.

Forme tot mai răspândite, inclusiv online

  • Cea mai frecventă formă este bullyingul verbal: porecle, batjocură, amenințări.
  • Cyberbullyingul este în creștere, facilitat de accesul larg la rețelele sociale și internet. „Bullyingul se caracterizează printr-un dezechilibru de putere și lipsă de remușcare. Agresorul nu simte vinovăție, iar comportamentul se repetă pe perioade îndelungate”, subliniază Victoria Gonța.

Cauze: putere, presiune de grup, modele violente Potrivit specialistei, în spatele comportamentului agresiv se află factori precum dorința de putere, presiunea grupului, lipsa empatiei și problemele din familie. „Modelul violenței din familie transmite copilului mesajul că agresivitatea este o soluție firească pentru rezolvarea problemelor”, explică Gonța.

Efecte grave asupra victimelor Victimele se confruntă frecvent cu frică, anxietate, scăderea stimei de sine, tulburări de somn și refuzul de a merge la școală. În cazuri severe, pot apărea depresie, tulburări de anxietate generalizată și, în situații extreme, tentative de suicid.

Ce pot face copiii și părinții

  • Copiilor li se recomandă să nu răspundă cu violență, să spună ferm „Nu!” și să ceară imediat ajutorul unui adult de încredere.
  • În cazul hărțuirii online, mesajele trebuie salvate și prezentate unui părinte, profesor sau alt adult responsabil. „Nu este turnătorie, este un act de autoapărare”, accentuează psihologul.
  • Părinții trebuie să-și asculte copilul, să-l creadă, să colaboreze cu școala și, când e necesar, să apeleze la sprijinul unui psiholog. Minimalizarea fenomenului ca „joacă” este periculoasă.

Rolul școlii: prevenție, reguli clare, intervenții rapide Instituțiile de învățământ au responsabilitatea de a asigura un mediu sigur pentru elevi, prin:

  • programe de prevenire anti-bullying;
  • reguli clare și consecvente;
  • instruirea profesorilor pentru recunoașterea timpurie a semnelor;
  • implicarea activă a psihologului școlar în sprijinirea victimelor, a familiilor acestora și, la nevoie, în lucrul cu agresorii.

„Bullyingul nu poate fi combătut doar prin eforturile copiilor. Este nevoie de implicarea comună a familiei, a școlii și a întregii comunități”, a concluzionat Victoria Gonța.

VEZI ARTICOLE