Adaptarea școlilor la elevi cu nevoi speciale. Cum se face incluziunea și ce provocări persistă
Educația incluzivă a devenit o prioritate în Republica Moldova în 2025, cu aproape 15.700 de copii cu cerințe educaționale speciale (CES) integrați în școli și grădinițe. Potrivit datelor comunicate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) pentru IPN, procesul de adaptare a instituțiilor de învățământ va continua încă cel puțin patru ani.
MEC subliniază că progresele se datorează atât formării cadrelor didactice, cât și extinderii serviciilor de sprijin: „Se adaptează organizarea clasei, metodele și materialele didactice la nevoile individuale ale elevilor cu CES. În colaborare cu familia, se implementează planuri educaționale individualizate fiecărui copil”, menționează reprezentanții ministerului.
În anul de studii 2024-2025, au fost integrați 15.689 de copii cu cerințe educaționale speciale: 2.739 în grădinițe și 12.950 în școli generale.
Până în 2029, cel puțin 15 instituții de învățământ urmează să fie renovate și adaptate pentru elevii cu CES și dizabilități, fiind prevăzute dotări precum ascensoare, toalete accesibile și centre de resurse. De asemenea, ministerul anunță livrarea a cel puțin 10 microbuze școlare pentru instituțiile care implementează educația incluzivă.
Până acum, 100 de instituții au fost dotate cu tehnologii asistive: echipamente IT, softuri educaționale, materiale tactile și dispozitive auditive.
În paralel, direcția de formare continuă a MEC a organizat anul acesta 18 ateliere pentru autism, 6 sesiuni dedicate incluziunii, 10 traininguri pentru psihologi și 3 ateliere pentru cadre din învățământul profesional.
În raioanele Anenii Noi, Cahul, Florești și Nisporeni se testează o nouă formulă de finanțare pentru grădinițe, care ține cont de prezența copiilor cu CES, dizabilități sau vorbitori de alte limbi decât româna.
Proiectul „Reforma învățământului în Moldova” este susținut de Banca Mondială, Uniunea Europeană și alți parteneri externi, fiind implementat cu sprijinul Ministerului Educației și Cercetării.
VEZI ARTICOLE