Fraudele bancare în Moldova cresc odată cu utilizarea cardurilor: 57% din cazuri sunt „social engineering”
Raportul Băncii Naționale a Moldovei (BNM) pentru anul 2024 privind evoluția infrastructurilor pieței financiare relevă o creștere a fraudelor bancare în contextul extinderii utilizării cardurilor de plată.
Conform raportului, 57% dintre fraudele înregistrate au fost de tip „social engineering”, care constau în trimiterea de mesaje înșelătoare prin e-mail, SMS, apeluri telefonice, rețele sociale sau site-uri de anunțuri, cu scopul de a determina clienții băncilor să-și divulge datele cardurilor, codurile sau parolele de autentificare pentru aplicațiile de Internet sau mobile banking.
Pe locul al doilea, cu 47% din totalul incidentelor raportate, se situează fraudele „card not present”, care evidențiază vulnerabilitățile generate de factorul uman, dar și provocările în asigurarea securității tranzacțiilor online.
Un indicator internațional important, raportul dintre valoarea fraudelor și valoarea totală a operațiunilor cu carduri de plată, a fost în 2024 de 0,018%, sub nivelul european de 0,029% în 2022.
Creșterea fraudelor vine pe fondul popularizării plăților cu cardul, care sunt tot mai des folosite de cetățenii Moldovei, datorită extinderii soluțiilor moderne de plată, precum tokenizarea în portofele electronice, platformele de plată online și creșterea numărului de terminale POS contactless.
Raportul BNM arată astfel provocările actuale ale pieței financiare în asigurarea unui mediu sigur pentru plățile digitale.