Campanie masivă de dezinformare pe TikTok, depistată de Poliție: Sute de conturi răspândesc zilnic conținut fals despre alegeri și războiul din Ucraina
Inspectoratul General al Poliției (IGP) anunță că a identificat o nouă campanie de dezinformare pe platforma TikTok, în contextul apropiatelor alegeri parlamentare din 28 septembrie și al războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Potrivit Poliției Naționale, zilnic sunt detectate și documentate sute de conturi noi care răspândesc mii de videouri cu informații false, multe dintre acestea realizate cu ajutorul inteligenței artificiale.
Conținutul manipulator vizează atât demnitari de stat, persoane publice, cât și cetățeni ai Republicii Moldova. „Recomandăm oamenilor să manifeste gândire critică și să raporteze falsurile”, transmite IGP.
O monitorizare realizată de Mediacritica.md în prima jumătate a lunii iulie arată că aproximativ 50 de conturi – de la politicieni și influenceri până la surse media sau anonimi – publică zilnic pe TikTok materiale cu narațiuni înșelătoare, unele cu caracter discriminatoriu, antioccidental sau nostalgic-sovietic. În doar două săptămâni, aceste materiale au acumulat peste 42 de milioane de vizualizări.
Cele mai frecvente narațiuni promovate pe TikTok includ presupusa fraudare a alegerilor din toamnă, discursuri anti-UE și afirmații controversate legate de războiul din Ucraina, inclusiv punerea la îndoială a sprijinului acordat Ucrainei de către NATO sau Republica Moldova.
Specialiștii atrag atenția că, în prezent, platforma TikTok este utilizată tot mai mult și de populația mai în vârstă, nu doar de tineri. Artur Gurău, antreprenor IT, recomandă cetățenilor să fie atenți la sursa informațiilor și la expertiza celor care le distribuie, pentru a nu deveni victime ale manipulărilor.
Un raport recent al Institutului Internațional pentru Democrație și Asistență Electorală (IDEA) subliniază că dezinformarea a fost una dintre principalele provocări la nivel global în „superciclul” electoral din 2024, fiind identificată în cel puțin 80% din alegerile naționale monitorizate. Platformele digitale și aplicațiile de mesagerie privată, precum TikTok, Meta, YouTube și X, au jucat un rol central în propagarea acestor acțiuni rău intenționate.