Prada lansează pantofi de 1.150 € care seamănă cu opincile românești. Acuzații de „apropriere culturală” și reacții din zona patrimoniului

17/09/2025 -21:07
Imagine

Casa de modă Prada a stârnit controverse odată cu lansarea unei perechi de pantofi de lux, prețuită la 1.150 de euro, al cărei design seamănă izbitor cu opincile tradiționale românești. Semnalul a fost tras pe Facebook de comunitatea  „La blouse roumaine”, care a invitat publicul și specialiștii să comenteze asemănările și chestiunea originii culturale.

„Ne-a fost semnalată o asociere: pantofi Prada, aparent inspirați de opinci. Opincile nu sunt doar românești, ele se regăsesc în întreaga zonă balcanică. Ce opinie aveți?”, au notat administratorii paginii, amintind că, în urmă cu două luni, artizani din India au acuzat Prada că ar fi copiat sandalele Kolhapuri; brandul și-a cerut scuze atunci și a inițiat discuții în vederea unei posibile colaborări.

Ce spun experții

Adrian David, profesor de istorie, creator de opinci și fondator al unui muzeu tradițional în Avrig, vede o „asemănare clară”: „Vârful pantofilor seamănă cu vârful opincii, iar pintenul din spate este similar. Deși opinci există în toți Balcanii, aici forma pare inspirată din zona României. Din orice unghi te uiți, vezi o asemănare clară, ca formă și coloristică”, a declarat el pentru Libertatea.

Opinca este un tip de încălțăminte tradițională răspândită în spațiul balcanic (România, Bulgaria, Serbia etc.), cu variații de formă și finisaj. Disputa privind originea și creditarea sursei reaprinde discuțiile despre „aproprierea culturală” în moda de lux. Anul trecut, „La blouse roumaine” a semnalat folosirea unei cămăși inspirate de ia din Mărginimea Sibiului în colecții Louis Vuitton, cerând retragerea pieselor până la „creditarea originii”.

Deocamdată, Prada nu a emis un punct de vedere public în legătură cu asemănarea cu opincile. Comunități de artizani și activiști pentru patrimoniu solicită:

  • recunoașterea explicită a surselor de inspirație,
  • consultarea și remunerarea creatorilor/tradițiilor locale când designul replică elemente identitare,
  • proiecte de colaborare care susțin meșteșugurile și lanțuri de valoare etice.

Dezbaterea readuce în prim-plan întrebarea-cheie pentru fashion-ul global: când „inspirat de” devine „copiat de”, iar ce înseamnă creditare corectă și beneficii împărțite pentru comunitățile de origine.