Turbulențe severe la un zbor spre Europa: pasageri și cărucioare aruncați în tavan, 18 persoane spitalizate

10/09/2025 -12:04
Imagine

Pasagerii unui zbor Delta Air Lines din Salt Lake City către Amsterdam au trăit momente de groază când aeronava a intrat, pe 30 iulie, în turbulențe severe deasupra statului Wyoming. Indicatorul pentru centurile de siguranță era stins, iar însoțitorii tocmai începuseră serviciul de băuturi, când avionul a întâmpinat aproximativ 2,5 minute de turbulențe „neanunțate”, au transmis marți reprezentanții Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB), citați de New York Post.

Pasagerii care nu purtau centura, membrii echipajului și cărucioarele au fost proiectați în tavan și apoi înapoi pe podea. Zborul a fost deviat către Minneapolis, unde 24 de persoane au fost evaluate de paramedici, iar 18 au fost transportate la spital. Doi membri ai echipajului au suferit leziuni grave, alte cinci persoane – răni minore.

Raportul preliminar NTSB indică faptul că pasagerii au resimțit forțe de până la 1,75 ori greutatea corporală (1,75 G), iar aripa aeronavei s-a înclinat la un moment dat până la 40 de grade – valori care explică violența fenomenului. „Este o forță foarte mare… dacă stai în picioare, vei fi aruncat spre tavan și apoi înapoi pe podea”, a explicat consultantul în siguranța aviației Jeff Guzzetti, fost investigator NTSB/FAA, pentru ABC News. Martori intervievați de anchetatori au relatat multiple impacturi ale pasagerilor și cărucioarelor cu plafonul.

Semnalul centurilor, oprit înaintea intrării în furtună Potrivit raportului, piloții aprinseseră anterior devierii semnificative a rutei pentru a ocoli furtuni, dar au oprit ulterior semnalul pentru centuri, permițând echipajului să reia serviciul la bord. NTSB a suprapus traiectoria zborului peste reflectivitatea radar a Serviciului Național de Meteorologie, constatând că aeronava a traversat o celulă convectivă intensă („roșu aprins” pe hartă). Ancheta va evalua deciziile operaționale ale echipajului privind ruta și momentul stingerii semnalului de centuri.

Context: turbulențe mai frecvente într-un climat în schimbare Deși rănile grave cauzate de turbulențe sunt statistic rare, climatologii avertizează că episoadele de „clear-air turbulence” (fără nori vizibili) pot deveni mai frecvente pe fondul schimbărilor climatice care modifică curenții jet. În 2025 au fost raportate mai multe incidente notabile de turbulențe, alimentând dezbaterea privind procedurile la bord, utilizarea centurilor pe tot parcursul zborului și instrumentele de detecție/evitare în timp real.

Delta Air Lines nu a transmis deocamdată un comentariu detaliat asupra concluziilor preliminare. NTSB își continuă investigația pentru a stabili cauzele și a formula eventuale recomandări de siguranță. Autoritățile reamintesc pasagerilor că purtarea centurii de siguranță, chiar și când semnalul este stins, reduce semnificativ riscul de rănire în cazul turbulențelor neașteptate.

VEZI ARTICOLE