Fiscul a depistat 856 de persoane care dădeau locuințe în chirie fără contracte înregistrate. Amenzi și impozite suplimentare

08/10/2026 -09:35
Imagine
Imagine ilustrativă AI

Tot mai multe venituri din închirierea imobilelor ajung în evidența Fiscului. În primele nouă luni ale anului 2026, Serviciul Fiscal de Stat (SFS) a încasat 93,3 milioane de lei din impozitarea chiriilor, cu 36,5% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, sute de proprietari au fost identificați cu contracte neînregistrate, scrie Bani.md.

Potrivit datelor SFS, între ianuarie și septembrie au fost înregistrate 31.978 de contracte de locațiune, în creștere cu 35,3% față de perioada similară din 2025.

Cele mai mari încasări provin din municipiul Chișinău, unde au fost declarate 23.535 de contracte, iar impozitele achitate au depășit 68,7 milioane de lei. Suma reprezintă aproape 74% din totalul colectat la nivel național.

Pe următoarele poziții se află municipiul Bălți, cu peste 3 milioane de lei și 1.948 de contracte, Cahul, cu aproape 2 milioane de lei și 816 contracte, și Ialoveni, unde au fost încasate aproximativ 1,68 milioane de lei din 385 de contracte.

În urma verificărilor și a acțiunilor de informare, inspectorii fiscali au identificat 856 de persoane care ofereau imobile în chirie fără să înregistreze contractele la Fisc. Ulterior, au fost declarate 737 de contracte de locațiune, chirie sau arendă.

Separat, controalele efectuate la 369 de persoane fizice au dus la stabilirea unor obligații suplimentare în valoare totală de 665.000 de lei. Din această sumă, 597.200 de lei reprezintă impozite neachitate, 25.600 de lei – majorări de întârziere, iar 42.200 de lei – amenzi.

Ce trebuie să știe proprietarii care dau locuințe în chirie

Serviciul Fiscal de Stat reamintește că persoanele fizice care nu desfășoară activitate de întreprinzător și închiriază imobile altor persoane fizice trebuie să achite un impozit de 7% din valoarea lunară a contractului.

Contractul trebuie înregistrat la SFS în termen de cel mult șapte zile de la semnare, iar impozitul se achită lunar, până la data de 25 a lunii în curs.

Aceste obligații se aplică și veniturilor obținute din închirierea proprietăților prin platforme online precum Booking și Airbnb, în condițiile regimului fiscal aplicabil.

Astfel, proprietarii care obțin venituri din chirii sunt obligați să le declare și să achite impozitele prevăzute de legislație, pentru a evita acumularea restanțelor și aplicarea sancțiunilor.